مقایسه سواد سلامت دختران دبیرستانی و مادران آنها در مورد سلامت زنان

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری سلامت جامعه، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران

2 استادیار گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران.

چکیده

زمینه و هدف: افراد با سواد سلامت ناکافی، وضعیت سلامتی ضعیف تری دارند. از آن جایی که سلامت زنان بر سلامت جامعه تاثیر گذار است، این مطالعه با هدف بررسی سواد سلامت دختران دبیرستانی و مادران آنها درباره سلامت زنان در دبیرستانهای دوره دوم ناحیه 6 اصفهان طراحی گردید.
مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی-تحلیلی از نوع مقایسه ای است و جامعه پژوهش شامل 200 نفر از دختران دوره دوم دبیرستان و مادران آنها بوده که به روش تصادفی انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری اطلاعات یک پرسشنامه محقق ساخته دو قسمتی بود که قسمت اول شامل اطلاعات دموگرافیک و قسمت دوم حاوی 41 سوال سواد سلامت درباره بهداشت زنان در 5 بعد بهداشت قاعدگی، تغذیه، خودآزمایی پستان، فعالیت بدنی و کم خونی فقر آهن بود. روایی و پایایی پرسشنامه مورد تایید قرار گرفت و داده ها در نرم افزار SPSS22 تجزیه و تحلیل شد.
یافته‌ها: بر اساس آزمون ناپایداری مان- ویتنی در سه بعد بهداشت قاعدگی، تغذیه و خودآزمایی پستان بین متوسط نمره دو گروه دختران و مادرانشان تفاوت معنی‌داری دیده نشد(0/05<p). ولی در بعدهای فعالیت بدنی و آنمی فقر آهن این تفاوت معنی‌دار بود(0/05>p).
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج حاصله دختران دبیرستانی مورد پژوهش و مادرانشان دارای سطح سواد سلامت متوسط در مورد سلامت زنان هستند. لذا با توجه به اینکه دختران در سنین نوجوانی بیشترین آموزش را در حیطه بهداشت زنان از مادران خود دریافت می نمایند لزوم شناسایی محدود کننده های سواد سلامت در جامعه و توجه ویژه به آموزش مادران و گنجاندن برنامه درسی سواد سلامت برای دانش آموزان دختر جهت ارتقای سلامت توصیه می شود.
نوع مطالعه: مطالعه پژوهشی

کلیدواژه‌ها


1. Tehrani H. Media Health Literacy. Journal of Health Literacy. Autumn 2016; 1(3): 141-146.
.2Vonne ADL, Leslie SZ. Assessing adult health literacy in urban healthcare settings. Journal of the National Medical Association 2008;100(11): 1304-1308.
.3Sorensen K, Van den Broucke S, Fullam J, Doyle G, Pelikan J, Slonska Z. Health literacy and public health: A systematic review and integration of definitions and models. BMC Public Health 2012; 12:1-13.
.4Peyman N, Abdollahi M. The relationship between health literacy and physical activity self-efficacy in women after childbirth. Journal of health literacy 2016; 1 (1): 5-12.
.5Aleda M, Chen H. Health literacy influences Heart Failure knowledge attainment but Not self-efficacy for self-care or Adherence to self-care over time. Nursing Research and Practice 2013; 1-8.
.6Ferguson B. Health literacy and health disparities the role they play in maternal and child health. Nursing for Women’s Health 2008; 12(4): 288- 298.
.7Tehrani H, Majlessi F, Shojaeizadeh D, Sadeghi R, Kabootarkhani MH. Applying Socioecological Model to Improve Women’s Physical Activity: A Randomized Control Trial. Iranian Red Crescent Medical Journal. 2016;18(3).
.8Vahedian-Shahroodi M, Elaheh L-m, Esmaily H, Tehrani H, Hamidreza M-H. Prediction of osteoporosis preventivebehaviors using the Health Belief Model. Iranian Journal of Health Education and Health Promotion. 2014;2(3):199-20.
.9Vedadhir A, Sadati M. Women's health from the perspective of health journals in Iran. Women's research 2008; 2(2): 133-155.
.10Najafi FS, Mozafari, et al. Assessment of 3rd Grade Junior School Girl Students’ Knowledge and Attitude toward Puberty Age Sanitation. Journal of Guilan University of Medical Sciences 2012; 81: 22-28.
.11Mahmood-Abad S, Shahidi F, Abbasi-Shavazi M, Shahrizadeh. "Knowledge, attitudes and behaviar regarding reprodactive health of women in seven cities in centeral iran" Reprodactive and Infertility Journal 2008;2006; 2(1): 391-400.
.12Shieh C, Halstead JA. Understanding the impact of health literacy on women’s health. JOGNN 2009; (38): 601-612.
.13Ghanbari S, Majlessi F, et al. Evaluation of health literacy of pregnant women in urban health centers of Shahid Beheshti Medical University. Daneshvar 2012; 19(97): 1-12.
.14Peerson AM. Saunders . Health literacy revisited: what do we mean and why does it matter? Health Promotion International 2009; 24(3): 285-296.
.15Banihashemi SA, Amirkhani MA, Haghdoost AA, Alavian SM, Asgharifard H, Baradaran H. Health literacy and the affecting factors: a study in five provinces of Iran.Journal of Medical Education Development Center 2007; 4(1):1-9.
.16Riahi MEA, Aliverdi-Nia, et al. sociological analysis of trendency toward divorce. womans research 2008; 5(3): 109-130.
.17Zare M, Malek Afzali H, JanndghiJ, Alammeh MR, Kolahdoz M ,Asadi A. Effects of traning regarding puberty on knowledge, Attitude and Practice of 12-14 year old girls.Journal of Guilan University of Medical Sciences2005; 14: 18-26.
.18Fesharakinia A. The prevalence of Iron Deficiency and Its Anemia in 1-5 Years Old Children and Their Mothers in Birjand City. Journal of Fasa University of Medical Sciences 2014; 3(4): 325-329.
.19Valizadeh S,  Asadollahi M ,  Mirghafourvand M, Afsari A. Educating Mothers and Girls About Knowledge and Practices Toward Puberty Hygiene in Tabriz, Iran: a Randomized Controlled Clinical Trial. IRCMJ, doi: 10.5812/ircmj.28593
.20Wilson DB1, Musham C, McLellan MS.From mothers to daughters: transgenerational food and diet communication in an underserved group. J Cult Divers 2008; 11(1):12-7.
.21Abbott G, Hnatiuk J, Timperio A, Salmon J, Best K, Hesketh KD. Cross-sectional and longitudinal associations between parents' and preschoolers' physical activity and TV viewing: the HAPPY Study. Journal of physical activity and health1 2016;3(3):269-274.
.22Sabrina L, Gustafson SL, Rhodes E.  Parental Correlates of Physical Activity in Children and Early Adolescents. Sports Medicne2006; 36(1):79-97
.23Annanga l,  Melinda S, Dawnyé a, Jackson b, Tiara N, Rosemond a. Developing a cancer prevention programme for African-American daughters and mothers. Health Education Journal 2015; 74(6):668-680.
.24Tavvosi M, Ebadi M, Fattahi A, Jahangiri L, Hashemi A, Hashemi Parast M. Health literacy assessment tools: a systematic review. Monitoring 2015; 4: 496- 484.
.25Asna Ashari F, Pir Dehqan A, Rajabi F, Sayyari fard A, Qadirian L, Rostami N. Evaluation of health education IN staff in relation to risk factors for chronic diseases in 2014. Journal of Medical Sciences 2015; 22 (3): 248-254.
.26Molla khalili H, Papi A, Sharifi rad GH, Zareh Farashbandi F, Hassan zadeh A. Health literacy of patients hospitalized in teaching hospitals of Isfahan University of Medical Sciences. Health Information Management 2014; 4 (38): 464-473.
.27Javad zadeh H, Sharifi rad GH, Reeisi M, Tavassoli A, Rejati F. health literacy of adults in Isfahan. Journal of Health System Research 2013; 9 (5): 540-549.
.28Parva S, Nekooei Moghaddam M, Amir Esmaeili M, Baneshi M. Health literacy and health care utilization in urban areas, Kerman in 2011. Sunrise Health 2012; 11 (4): 123-134.
29.Tehrani  SA, Amirkhani MMA, Haghdost EA, Elaviyan SM, Asgharifard H, Brothers H. Health Literacy in 5 provinces and the factors affecting it. Strides in Development of Medical Education, 4 (1): 1-9.